Forget About Setting Goals. Focus on This Instead. – The Mission – Medium

Vergeet over het stellen van doelen. Concentreer u hierop.

We hebben allemaal dingen die we willen bereiken in ons leven - beter in vorm komen, een succesvol bedrijf opbouwen, een geweldig gezin opvoeden, een bestseller boeken, een kampioenschap winnen, enzovoort.

En voor de meesten van ons begint het pad naar die dingen met het stellen van een specifiek en bruikbaar doel. Tenminste, dit is hoe ik tot voor kort mijn leven heb benaderd. Ik zou doelen stellen voor lessen die ik volgde, voor gewichten die ik wilde optillen in de sportschool en voor cliënten die ik in mijn bedrijf wilde hebben.

Wat ik echter begin te realiseren, is dat als het erom gaat om dingen gedaan te krijgen en vooruitgang te boeken op de gebieden die belangrijk voor je zijn, er een veel betere manier is om dingen te doen.

Het komt allemaal neer op het verschil tussen doelen en systemen.

Laat het me uitleggen.

Het verschil tussen doelen en systemen

Wat is het verschil tussen doelen en systemen?

  • Als je een coach bent, is je doel om een ​​kampioenschap te winnen. Uw systeem is wat uw team elke dag in de praktijk doet.
  • Als je een schrijver bent, is het je doel om een ​​boek te schrijven. Uw systeem is het schrijfschema dat u elke week volgt.
  • Als je een hardloper bent, is je doel om een ​​marathon te lopen. Je systeem is je trainingsschema voor de maand.
  • Als u een ondernemer bent, is het uw doel om een ​​bedrijf van miljoen dollar te bouwen. Uw systeem is uw verkoop- en marketingproces.

Nu voor de echt interessante vraag:

Als u uw doelen volledig negeerde en alleen op uw systeem focuste, zou u dan nog steeds resultaten krijgen?

Als je bijvoorbeeld een basketbalcoach was en je je doel negeerde om een ​​kampioenschap te winnen en je alleen concentreerde op wat je team elke dag in de training doet, zou je dan nog steeds resultaten behalen?

Ik denk dat je dat zou doen.

Als voorbeeld heb ik zojuist het totale aantal woorden opgeteld voor de artikelen die ik dit jaar heb geschreven. (Je kunt ze allemaal hier zien .) In de afgelopen 12 maanden heb ik meer dan 115.000 woorden geschreven. Het typische boek is ongeveer 50.000 tot 60.000 woorden, dus ik heb genoeg geschreven om dit jaar twee boeken te vullen.

Dit alles is zo'n verrassing omdat ik nooit een doel heb gesteld voor mijn schrijven. Ik heb mijn voortgang ten opzichte van een of andere benchmark niet gemeten. Ik heb nooit een doel voor het aantal woorden ingesteld voor een bepaald artikel. Ik heb nooit gezegd: "Ik wil dit jaar twee boeken schrijven."

Waar ik wel op heb gefocust, was het schrijven van één artikel elke maandag en donderdag. En na 11 maanden vast te houden aan dat schema, was het resultaat 115.000 woorden. Ik concentreerde me op mijn systeem en het proces om het werk te doen. Uiteindelijk genoot ik van dezelfde (of misschien betere) resultaten.

Laten we het hebben over drie andere redenen waarom u zich moet concentreren op systemen in plaats van op doelen.

1. Doelen verminderen je huidige geluk.

Wanneer je naar een doel toe werkt, zeg je in feite: "Ik ben nog niet goed genoeg, maar ik zal er zijn als ik mijn doel bereik."

Het probleem met deze mindset is dat je jezelf leert om altijd geluk en succes uit te stellen tot de volgende mijlpaal is bereikt. "Zodra ik mijn doel heb bereikt, zal ik gelukkig zijn. Zodra ik mijn doel heb bereikt, zal ik succesvol zijn. "

OPLOSSING: Vastleggen op een proces, niet op een doel.

Het kiezen van een doel legt een enorme last op je schouders. Kun je je voorstellen dat ik het mijn doel was om dit jaar twee boeken te schrijven? Alleen al het schrijven van die zin maakt me bang.

Maar we doen dit voor onszelf de hele tijd. We leggen onnodige stress op onszelf om af te vallen of om te slagen in het bedrijfsleven of om een ​​bestsellerroman te schrijven. In plaats daarvan kunt u dingen eenvoudig houden en stress verminderen door u te concentreren op het dagelijkse proces en vast te houden aan uw planning, in plaats van u zorgen te maken over de grote, levensveranderende doelen.

Wanneer je je op de oefening concentreert in plaats van op de uitvoering, kun je tegelijkertijd genieten van het huidige moment en verbeteren.

2. Doelen staan ​​vreemd genoeg op gespannen voet met de voortgang op lange termijn.

Je zou denken dat je doel je op lange termijn gemotiveerd zal houden, maar dat is niet altijd waar.

Overweeg iemand die traint voor een halve marathon. Veel mensen zullen maanden hard werken, maar zodra ze klaar zijn, stoppen ze met trainen. Hun doel was om de halve marathon af te maken en nu ze deze hebben voltooid, is dat doel er niet langer om hen te motiveren. Wanneer al je harde werk gericht is op een bepaald doel, wat blijft dan over om je vooruit te duwen nadat je het hebt bereikt?

Dit kan een soort jojo-effect creëren waarbij mensen heen en weer bewegen van het werken aan een doel om er niet aan te werken. Dit type cyclus maakt het moeilijk om voort te bouwen op je vooruitgang voor de lange termijn.

OPLOSSING: maak onmiddellijke resultaten overbodig.

Ik trainde vorige week op de sportschool en ik deed mijn voorlaatste set van rommel en schokken. Toen ik die vertegenwoordiger raakte, voelde ik een kleine steek in mijn been. Het was niet pijnlijk of een blessure, slechts een teken van vermoeidheid aan het einde van mijn training. Gedurende een minuut of twee dacht ik eraan mijn laatste set te doen. Vervolgens herinnerde ik mezelf eraan dat ik van plan ben dit voor de rest van mijn leven te doen en besloot het een dag te noemen.

In een situatie zoals hierboven, zal een op doelen gebaseerde mentaliteit je vertellen om de training af te maken en je doel te bereiken. Immers, als je een doel stelt en je bereikt het niet, dan voel je je een mislukkeling.

Maar met een op systemen gebaseerde mentaliteit had ik geen moeite om verder te gaan. Systeemgebaseerd denken gaat nooit over het raken van een bepaald nummer, het gaat over het vasthouden aan het proces en het niet missen van trainingen.

Natuurlijk weet ik dat als ik nooit een training mis, ik op de lange termijn grotere gewichten zal tillen. En dat is waarom systemen waardevoller zijn dan doelen. Doelen gaan over het resultaat op korte termijn. Systemen gaan over het proces op de lange termijn. Uiteindelijk wint het proces altijd.

3. Doelen suggereren dat je dingen kunt besturen waar je geen controle over hebt.

Je kunt de toekomst niet voorspellen. (Ik weet het, schokkend.)

Maar elke keer dat we een doel stellen, proberen we het te doen. We proberen te plannen waar we zullen zijn en wanneer we het daar zullen halen. We proberen te voorspellen hoe snel we vooruitgang kunnen boeken, ook al hebben we geen idee welke omstandigheden of situaties onderweg zullen ontstaan.

OPLOSSING: Bouw feedbacklussen op.

Elke vrijdag besteed ik 15 minuten aan het invullen van een kleine spreadsheet met de meest kritische statistieken voor mijn bedrijf. In een kolom bereken ik bijvoorbeeld de conversieratio (het percentage websitebezoekers dat wekelijks lid wordt van mijn gratis e-mailnieuwsbrief ). Ik denk zelden aan dit aantal, maar als ik die kolom elke week bekijk, krijg ik een feedbacklus die me vertelt of ik het goed doe. Als dat aantal daalt, weet ik dat ik hoogwaardig verkeer naar mijn site moet sturen.

Feedbackloops zijn belangrijk voor het bouwen van goede systemen omdat ze u in staat stellen vele verschillende stukken bij te houden zonder de druk te voelen om te voorspellen wat er met alles gaat gebeuren. Vergeet het voorspellen van de toekomst en bouw een systeem dat kan signaleren wanneer u aanpassingen moet doen.

Fall In Love With Systems

Niets van dit alles wil zeggen dat doelen nutteloos zijn. Ik heb echter vastgesteld dat doelen goed zijn voor het plannen van je voortgang en dat systemen goed zijn voor het daadwerkelijk boeken van vooruitgang.

Doelen kunnen richting geven en je zelfs op de korte termijn vooruithelpen, maar uiteindelijk zal een goed ontworpen systeem altijd winnen. Het hebben van een systeem is waar het om gaat. Vastleggen aan het proces maakt het verschil.

James Clear schrijft op JamesClear.com , waar hij zelfverbeteringstips deelt op basis van bewezen wetenschappelijk onderzoek. Je kunt zijn beste artikelen lezen of lid worden van zijn gratis nieuwsbrief om te leren hoe je gewoontes opbouwt die blijven hangen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op JamesClear.com .