How to Correctly Calculate your SaaS Gross Margin – Ben Murray – Medium

Applaus van Yam Regev en
Software-CFO die de aantallen overdag perfectioneert, en 's nachts geweldige #coffee roostert. www.TheSaaSCFO.com
14 juni·4 min gelezen

Hoe u uw SaaS-bruto marge correct kunt berekenen

Begin met markeren

Hoe u uw SaaS-bruto marge correct kunt berekenen

Er zijn een paar financiële statistieken die ik elke maand bereken en evalueer en dit omvat mijn SaaS-brutomarge. Het is natuurlijk niet alleen uw totale brutomarge, maar het is ook uw recurrente omzetmarge en servicemarge. U kunt ook hardwaremarges hebben, maar dat is tegenwoordig niet zo gebruikelijk.

In deze post leg ik uit hoe u uw SaaS-brutomarge, recurrente inkomstenmarge en servicemarge kunt berekenen. En ik zal u ook uitleggen welke financiële gegevens u nodig hebt om dit te doen.

Definitie van de bruto marge van SaaS

Laten we beginnen met uw algehele SaaS-brutomarge. Uw SaaS-brutomarge is simpelweg de totale opbrengst minus de kosten van verkochte goederen (COGS). COGS, het is zo'n oude schoolterm, maar dit is je emmer aan kosten die direct al je inkomstenstromen ondersteunt.

Dus, wat moet worden opgenomen in COGS? Ik neem ondersteuning, services, klantensucces (CSM) en Cost of Operations (COO) op. Wat is COO precies? Ik gebruik COO om mijn hostingkosten, R & D-afschrijving van geactiveerde software (indien aanwezig) te herbergen en productkosten door te verkopen. Natuurlijk kunnen er andere kosten zijn in COO, maar dit zijn de grote uitgaven.

Hoe zit het met de CSM-afdeling?

Moet de CSM-afdeling niet onder de verkoop en marketing in operationele kosten (OpEx) staan? Dat is een geweldige vraag en zeer discutabel. Ik bekijk het op deze manier. Als uw CSM-team puur gericht is op retentie, bewaar het dan in COGS. Als uw CSM-team ook zaken doet zoals stoelinvoegingen, dan zou ik ze onder de brutomiddellijn zetten in OpEx.

Servicemarges

Het berekenen van uw specifieke inkomstenstroommarges is gewoon een kwestie van de juiste inkomsten en uitgaven achterhalen. Als uw SaaS P & L niet is ingesteld zoals op de onderstaande afbeelding, lees dan mijn bericht over het SaaS-rekeningschema .

Op mijn SaaS P & L, heb ik GL-accounts met omzetservices die zijn gekoppeld aan de regel Services Revenue. Ik heb ook een afdeling met de naam Services (geen verrassing!). Ik neem eenvoudig Services-inkomsten minus Services-uitgaven om mijn servicemarge te berekenen of soms contributiemarge te noemen.

Uw serviceafdeling moet lonen, voordelen, loonheffingen, niet-factureerbare reizen, training, enzovoort omvatten. Deze opzet gaat ervan uit dat u kosten in rekening brengt voor professionele diensten. Dit kan zijn voor training, configuratie en onboarding.

Zelfs als uw services "light touch" zijn en u geen kosten in rekening brengt, zou ik deze uitgaven nog altijd op mijn eigen afdeling zetten als ze van materieel belang zijn. Ik heb liever de kosten van een andere afdeling niet te schaven.

Terugkerende omzetmarges

Terugkerende omzetmarges volgen dezelfde logica als services. U neemt uw terugkerende inkomsten minus de afdelingen die die inkomsten rechtstreeks ondersteunen. In dit geval hebt u ondersteuning, CSM (afhankelijk van hoe u ze classificeert) en COO ondersteunt direct uw terugkerende inkomstenstroom.

Om vergelijkbaar te zijn met andere bedrijven, wilt u misschien uw terugkerende brutomarge berekenen met en zonder R & D-afschrijving. Sommige bedrijven maken hun softwareontwikkeling kapitaliseren en sommige niet en het kan een grote invloed hebben op uw marge.

Waarom zijn bruto-marges belangrijk?

Het is belangrijk dat oprichters en SaaS-teams begrijpen hoe en welke inkomstenstromen bijdragen aan uw totale SaaS-brutomarge. De mix tussen services, terugkerende en andere inkomstenstromen is belangrijk.

U kunt bijvoorbeeld een grote SaaS-brutomarge van 85% hebben, maar uw servicemarge ligt op 50% en maskeert onder ideale marges van terugkerende inkomsten. Of vice versa, u betaalt te weinig voor onboarding en configuratie, waardoor uw totale marge wordt verlaagd, maar u krijgt geen krediet voor grote terugkerende marges.

Het helpt ook bij uw planningssessies om resourceaanvragen in evenwicht te brengen met voorspelde marges. Het is moeilijk om beslissingen te nemen zonder de winstmarges en de impact van investeringen in uw bedrijf te kennen.

Herziet u uw marges maandelijks? Welke andere marges beoordeelt u? Klik hier om het originele bericht te lezen .

Vind je het leuk wat je leest? Geef Ben Murray een applausje.

Van een snelle juichstem tot een staande ovatie, klap in om te laten zien hoeveel je van dit verhaal hebt genoten.

  • Ben Murray

    Software-CFO die de aantallen overdag perfectioneert, en 's nachts geweldige #coffee roostert. www.TheSaaSCFO.com

  • Responses
    Be the first to write a response…
    Samen Online