Versterk je intrinsieke motivatie met deze twee vragen

Versterk je intrinsieke motivatie met deze twee vragen

Wanneer je werkelijk een andere koers wilt inzetten, is het noodzakelijk om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je drijfveer is. Want als je die drijfveer kent, dan is de kans groot dat je het gaat volhouden. Je hebt intrinsieke motivatie. Er zijn twee belangrijke vragen die je helpen bij het vinden van de juiste motivatie en het stellen van doelen.

1. Wat gaat het me opleveren als ik dit doe?

Dit is natuurlijk een brede vraag. Maar als we hem opdelen in andere vragen is hij misschien makkelijker te beantwoorden. Wanneer het me lukt om deze doelen te realiseren en de geplande stappen te zetten, wat gaat dit me dan opleveren? Hoe trots kan ik dan op mezelf zijn? Wat is de impact op mijn geluksgevoel, mijn gezondheid, mijn energie en mijn plezier? Wat betekent dat voor mijn zelfvertrouwen, en voor de relaties met mensen om mij heen? Hoe zal ik me voelen als ik mijn doelen gerealiseerd heb? En hoe ziet mijn toekomst er over vijf jaar hierdoor uit?

Deze vragen richten zich op de opbrengst van het bereiken van je doel, maar wat als je toch niet doorzet?

2. Wat gaat het me kosten als ik niet doorzet?

Hier stel je jezelf eigenlijk dezelfde vragen, maar nu kijk je naar de gevolgen van het niet ondernemen van actie. Dus was als het me niet lukt om deze doelen te realiseren en de stappen te zetten, wat gaat dat me dan kosten? Hoeveel stress krijg ik hierdoor? Enzovoort.

De enige persoon waar je doelen voor stelt ben jij. Ga aan de slag en maak een verschil in je eigen leven. Je kunt ieder moment opnieuw kiezen om van koers te veranderen. Misschien is dit voor jou wel het juiste moment.

Ga ontspannen met je doelen om

Doelen zijn belangrijk. Ze zetten je op de juiste weg, en houden de route overzichtelijk. Toch is ook dan geduld nodig. Veranderen kost tijd en bestaat uit veel kleine stappen. Als je een bloembol in de grond stopt en die water geeft, komt daar ook niet binnen een dag een bloem uit tevoorschijn. Geef jezelf de tijd om te groeien en veranderen.

En misschien nog wel belangrijker: Ontspan. Je stelt doelen voor jezelf en niet voor anderen, weet je nog? Wanneer je doelen onwrikbaar vaststaan geven ze stress. Verandering geeft dan geen energie, het wordt een energievreter. Voor je het weet vergeet je te genieten van vandaag. Van fluitend veranderen komt dan niets meer.

Wat je nodig hebt is een balans tussen hoofd en hart. Je wilt je doelen halen omdat je weet (hoofd) dat het belangrijk is. Maar geef jezelf ook de ruimte om uitzonderingen te maken, in het vertrouwen (hart) dat je daardoor heus niet achterop raakt. Het kan zelfs extra intrinsieke motivatie opleveren.

Zorg dat je doelen geen deadlines worden. Maak het lifelines.

Wil je leren jezelf te motiveren en jezelf te veranderen? Lees dan ook mijn boek ‘Fluitend Veranderen‘.